dinsdag 7 april 2009

Nog steeds te veel ongevallen door de dode hoek

Ondanks allerlei maatregelen en verplichtingen blijven er in België te veel ongevallen gebeuren door de dode hoek. Hoe komt dat dan?

Wat is de dode hoek?

Een vrachtwagenchauffeur kan met verschillende spiegels niet de gehele ruimte rond zijn voertuig waarnemen. De plaatsen die hij niet kan zien noemen we de dode hoek. Als er zich iemand in die dodehoekzone bevindt is een aanrijding waarschijnlijk als de vrachtwagen afdraait.

Aan de genomen maatregelen ligt het niet

Uit de ongevallencijfers die door het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid werden gepubliceerd blijkt dat er geen verbetering is opgetreden in het aantal ongevallen door de dode hoek. Nochtans werden de afgelopen jaren serieuze inspanningen geleverd om daar verandering in te brengen. Een vrachtwagen rijdt inmiddels al met verschillende spiegels rond: de gewone achteruitkijkspiegel, de trottoirspiegel, de vooruitzichtspiegel en de dodehoekspiegel, maar de laatste twee slechts sinds 2006 en enkel in nieuwe vrachtwagens (Europese richtlijn).
Desalniettemin blijkt het aantal ongevallen niet te dalen.

Wat kan eraan gedaan worden?

Door de vrachtwagenchauffeurs: uit onderzoek blijkt dat de verschillende spiegels niet altijd correct op elkaar zijn afgesteld. Door nonchalance van de chauffeur of door onwetendheid. De chauffeurs aanleren hoe ze de spiegels correct moeten afstellen en gebruiken is reeds een stap in de goede richting.

De fietsers: zij zijn de eerst betrokkenen, want zij zijn het slachtoffer van de dode hoek. Zij moeten ervan doordrongen worden dat zij best niet naast een vrachtwagen stoppen, voor een stoplicht bijvoorbeeld. Daar kan de vrachtwagenchauffeur je nooit zien wat levensgevaarlijk is als hij naar rechts afdraait.
Op rotondes of aan kruispunten is het geraadzaam om niet naast de vrachtwagen te rijden en er best achter te blijven.

De overheid: het ideale scenario is de aanleg van fietspaden gescheiden van de rijweg. Zolang dit niet mogelijk is moet ervoor gezorgd worden dat vrachtwagen en fietser op verschillende tijdstippen het kruispunt oprijden zodat een aanrijding niet meer mogelijk is.

Het aantal ongevallen kan en moet omlaag

Ongevallen zullen er altijd zijn, maar het aantal kan aanzienlijk gereduceerd worden met een beetje goede wil van alle betrokkenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Liefst niet anoniem reageren, dat is zo onpersoonlijk.