vrijdag 28 mei 2010

De eerste Belgische onlinewinkel ooit: Azur.be

Daar waar in de jaren negentig de onlinewinkels eerder beperkt waren en men nog sceptisch stond tegenover de kansen op succes, is dat wantrouwen intussen helemaal weggeëbd en zijn de internetwinkels vandaag serieuze concurrenten voor de reële winkels. Azur was de eerste Belgische onlinewinkel en heeft intussen een stevige reputatie opgebouwd.

Online sinds 1965
Azur bestempelt zichzelf als een 'competente online shop' die 7 dagen op 7, 24 uur op 24 geopend is en zijn producten aan de meest voordelige prijzen aanbiedt, gaande tot -35%.
De virtuele winkel werd in 1995 online gesteld en was daarmee de eerste Belgische onlineverkoper.
In deze winkel kan je Nederlandstalige en anderstalige (Frans, Engels, Duits, Spaans, Italiaans) boeken kopen, muziek, films en tv-series (op dvd en blu ray), software en games. De winkel bevat meer dan 1,2 miljoen titels. Voorlopig is het aanbod beperkt tot nieuwe titels. Op termijn zouden wellicht ook tweedehandsproducten aangeboden worden.

Zoeken
Op de site werd een zoekbox ingevoerd waarlangs je een gewenst product kan opzoeken. Zo kan je naar boeken zoeken op trefwoord of auteur, op uitgever, op uitgavedatum of op EAN-code.
Ben je op zoek naar iets fijns en wil je graag suggesties dan kan je die op verschillende manier krijgen: als je een product bekijkt krijg je namelijk automatisch suggesties op je pagina van artikelen van dezelfde auteur of van een vergelijkbare categorie of een analoog thema. Ook zie je er suggesties van consumenten die eenzelfde aankoop hebben gedaan.
Op de site vind je een top 5, de populairste boeken van het moment, de tips van de maand (dvd's), speciale acties (cd's), boeken in de kijker enzomeer. Alles uiteraard in functie van het aanbod.

Scherpe prijzen
Azur staat er garant voor dat de aangeboden producten telkens lager liggen dan de officiële prijzen. Dit is slechts mogelijk doordat het bedrijf grote hoeveelheden aankoopt en zo speciale voorwaarden kan bedingen. Ook worden de (marketing)kosten tot een minumum beperkt en beschikt men niet over dure winkelpanden of stockruimtes.

Betaling en verzending
Voor elk aangekocht product wordt een forfaitair bedrag van 2 euro aangerekend, zowel voor België als Nederland. Voor elk extra product komt daar 0,35 euro (Nederland: 0,50 euro) bij. Is een product niet voorradig krijg je het nagestuurd zonder extra portkosten.
De verzending gebeurt automatisch via De Post.
Kies je voor een verzending onder rembours zodat de postbode het pakje persoonlijk komt aanbieden en je aan hem betaalt, word je een supplement van 6,5 euro aangerekend. Dezelfde extra kost betaal je als je kiest voor een afhaling in een Taxipost Pick Up & Go-punt.
Betaling gebeurt elektronisch via een door Ogone beveiligd betaalsysteem. Je kan betalen met Visa of MasterCard 'secured' zodat niemand van je kaartgegevens misbruik kan maken.
Als jouw bestelling op voorraad is, word je pakje binnen de 24 uur verzonden zodat je het heel snel in huis hebt. Via de site kan je de status van je pakje volgen. Je krijgt trouwens automatisch een bevestiging van je bestelling in je mailbox, alsook een link waarmee je de status kan volgen.
Voor internationale zendingen doet Azur een beroep op DHL, een bedrijf dat wereldwijd actief is.

Bescherming van de klant
Azur heeft in 2006 als eerste onlinewinkel het BeCommerce label gekregen. Dit houdt in dat de website door een onafhankelijke organisatie wordt gecontroleerd op het correct toepassen van de richtlijnen inzake de bescherming van de belangen van de consument.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Liefst niet anoniem reageren, dat is zo onpersoonlijk.