woensdag 12 augustus 2009

De quad: onderwerp van discussie


Meer en meer mensen vinden het leuk en spannend om rond te scheuren met een quad. De opkomst ervan in dichtbevolkt gebied leidt tot gemor van de burger in België terwijl het rustig blijft in Nederland.

Leuke hobby
Sinds het begin van de jaren negentig heeft de (jonge) sportieve medeburger een nieuwe bron van vermaak gevonden: de quad. Dit is een open vierwielig voertuig met dikke banden waarmee op alle terreinen kan worden gereden.

Twee soorten
Oorspronkelijk werden enkel robuuste exemplaren gebruikt in de landbouw omdat ze over zowat alle obstakels heen kunnen klimmen. Ze worden nog steeds gebruikt als tractor om werktuigen, machines of aanhangwagens te trekken. In Nederland noemt men ze utilityquads.

Maar al snel bleek dat je er ook mee kunt racen. De speciaal daarvoor ontwikkelde sportquads kunnen snel accelereren en hoge snelheden ontwikkelen. Ze worden vervaardigd om op een zanderig of modderig parcours snel en wendbaar uit de verf te komen. Omdat tweetaktmotoren sterk milieuvervuilend zijn worden nog enkel viertaktmotoren geproduceerd.

Sportief rijden
Door de dikke profielbanden van de quad heeft de piloot direct contact met de ondergrond waarop hij rijdt, zand of asfalt of bosgrond of modder, waardoor hij perfect voelt hoe de quad op zijn stuurbewegingen reageert. Liefhebbers houden van het spectaculair rijden waarbij het inschatten van bochten en nemen van hindernissen de vaardigheid van de piloot moeten demonstreren.

Vandaar dat er steeds meer organisaties en evenementenbureaus initiaties, kennismakingspakketten en races organiseren op het platteland, in bosrijk gebied of op een circuit met wervingsteksten als: 'Quad rijden: een stoere activiteit' of 'Het zand vliegt om je oren en de adrenaline giert door je lijf tijdens dit spectaculair bedrijfsuitje'.

Verbod
Jammer genoeg zijn er steeds meer bestuurders die de quads nu ook gebruiken op de openbare weg of in stedelijk gebied. Ze halen hoge snelheden waardoor ze voor geluidsoverlast zorgen, lappen de verkeersregels aan de laars en blinken niet uit door een voorbeeldige rijstijl.Ten gevolge hiervan werd in Antwerpen besloten de quads te verbieden. Ook in Brussel is een debat aan de gang om een dergelijke maatregel te treffen en in andere steden broeit er wat.

Naar verluidt zouden Nederlandse quadgebruikers gedisciplineerder rijden dan hun Belgische collega's hoewel al ongevallen ten gevolge van roekeloos rijgedrag van zeer jonge bestuurders werden veroorzaakt.

Kan dat zomaar?
Kan er zomaar een verbod worden ingesteld vraagt de Belgische automobielorganisatie Touring zich af. Het verkeersreglement is immers een federale materie en als elke stad of gemeente aanvullende bepalingen zou gaan aanbrengen stevenen we af op een totale chaos, want hoe zou de weggebruiker in die wirwar van plaatselijke reglementeringen en bepalingen nog zijn weg terugvinden: terreinwagens verbieden in Brugge, quads in Antwerpen, fietsen in Namen, afschaffing voorrang op rotondes in Luik?

Wat is een quad volgens de wet?
Daarenboven bestaan quads eigenlijk niet voor de wetgever. Hierover ondervraagd door een quadgebruiker in 2005 antwoordde de toenmalige Belgische minister van Mobiliteit Renaat Landuyt dat de inschrijving van de voertuigen enkel kan op basis van hun technische eigenschappen, zodat je tot drie categorieën komt: een vierwielige bromfiets klasse B, een gemotoriseerde vierwieler of een voertuig voor traag verkeer.
In Nederland spreekt men van een quad die een typekeuring als bromfiets heeft, een quad die een typekeuring als driewielig motorrijtuig heeft, een (zware) quad met een typekeuring als personenauto en een (zware) quad met een typekeuring als bedrijfsauto.

Dat er nood is aan een sluitende wetgeving waardoor de quadgebruikers precies weten waaraan zich te houden is zonneklaar. Aan de heren politici om die uit te werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Liefst niet anoniem reageren, dat is zo onpersoonlijk.