Mei is voor klassieke-muziekliefhebbers elk jaar weer een maand om naar uit te kijken, vermits dan de Koningin Elisabethwedstrijd wordt georganiseerd. Voor de zestiende keer was dit jaar de piano aan het feest tussen 3 mei en 29 mei. Tot 14 juni hebben de laureatenconcerten nog plaats.
Om de drie jaar
De piano is het instrument waarmee de Koningin Elizabethwedstrijd door het grote publiek wordt geïdentificeerd. Grote namen als Vladimir Ashkenazy, Andrei Nikolsky, Frank Braley, Severin von Eckardstein en Anna Vinnitskaya sieren de erelijst en staan in het publiek geheugen gegraveerd. Daar waar de wedstrijd in het verleden om de vier jaar werd georganiseerd, omdat er één jaar werd tussengelaten, is dit nu teruggebracht naar drie jaar en zonder onderbreking. Dus na de zang (2008) en de viool (2009) was dit jaar de piano opnieuw aan de beurt en net zoals bij vorige edities merkte men hoe het niveau steeds meer de hoogte ingaat.
Hoe worden de kandidaten geselecteerd?
Op basis van een ingezonden dvd-opname selecteerde de jury onder het voorzittersschap van Arie Van Lysebeth de kandidaten. Dit jaar werden zodoende 83 kandidaten weerhouden die in de eerste ronde aantraden. Er werden er niet minder dan 21 uit Korea geselecteerd en in verhouding was Europa ondervertegenwoordigd. Immers, dé grote talenten worden in Azië klaargestoomd en Korea spant daar de kroon. Wie in dat land met muzikale ambities zit, wordt door zijn omgeving en de overheid gesteund. Het wordt door specialisten bevestigd: de opleidingen in Korea zijn van een ontstellend hoog niveau zodat de toevloed van Koreanen naar deze wedstrijd zeker niet onverwacht is en in de toekomst nog zal toenemen.
Voor Rusland haalden 16 kandidaten de eerste ronde. Ook drie Belgen mochten acte de présence geven: Nicolas Franco uit Ciney, Stephanie Proot uit Bottelare en John Gevaert (de broer van atlete Kim) uit Mechelen. Voor onze landgenoten was het een schier onmogelijke opdracht daar in de vorige editie niet minder dan vijf Belgen de halve finale haalden en Liebrecht Vanbeckevoort uiteindelijk een schitterende zesde plaats wegkaapte. Voor Nederland haalde Hannes Minnaar het wat een unieke prestatie was, aangezien het sinds 1983 (met Rian De Waal, die toen zevende eindigde) geleden was dat een Nederlander nog de laatste week haalde.
De eerste ronde
Deze ronde ging tussen 3 tot 8 mei door. Elke kandidaat moest een programma van 20 minuten brengen met werken of fragmenten van werken die door de jury uit de voorbereide werken koos. Daaronder vijf etudes van diverse componisten uit de muziekgeschiedenis, één prelude en een fuga uit ‘Das Wohltemperiertes Klavier’ van J.S. Bach en een werk naar keuze dat niet in eventuele volgende rondes mocht worden meegenomen.
De halve finale
Deze ging door in de week van 10 tot 15 mei. In deze fase bleven er nog 24 gelukkigen over. Jammer genoeg haalde geen enkele Belg het, maar de verrassende Hannes Minnaar wel. Naast de Nederlander kwalificeerden zich onder andere zes Russen, vijf Zuid-Koreanen, vier Amerikanen, twee Bulgaren en twee Japanners.
Elke sessie bestond uit twee delen: zo kwamen er telkens vier kandidaten aan bod. De eerste twee speelden een concerto van Mozart terwijl de andere twee een recital gaven. Het recital dat ongeveer 50 minuten in beslag nam bestond uit het onuitgegeven verplichte werk dat door Jean-Luc Fafchamps werd gecomponeerd en een recital bestaande uit een klassieke sonate en een of meer werken naar keuze. De jury koos dan welk recitalprogramma de kandidaat moest uitvoeren.
De kandidaten werden begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, o.l.v. Paul Goodwin.
De finale
In de week van 24 tot 29 mei speelden elke avond twee finalisten. De vijf Zuid-Koreanen uit de halve finales slaagden er allen in om de finale te bereiken. Ze werden aangevuld door twee Russen, een Japanner, een Amerikaanse, een Bulgaar, een Let en onze Nederlander Hannes Minnaar.
Hun programma bestond uit een sonate van Haydn, Mozart, Beethoven of Schubert, een speciaal voor deze wedstrijd geschreven onuitgegeven werk en een concert naar keuze. Voor de begeleiding zorgde het Nationaal Orkest van België onder leiding van de Amerikaanse Marin Alsop die hiermee de eerste vrouwelijke dirigent in de geschiedenis van de wedstrijd werd en voor een puike prestatie zorgde.
Het plichtwerk werd gekozen uit de inzendingen voor de compositiewedstrijd die in 2009 werd uitgeschreven. Deze keer werd gekozen voor ‘Target’ van de Zuid-Koreaanse componist Jeon Minje (23 jaar!).
Op zaterdagavond 29 mei traden de laatste twee kandidaten aan waarna de officiële proclamatie van de uitslag door voorzitter Van Lysebeth plaatsvond. In de jury zaten grootheden als Abdel Rahman El Bacha, David Lively en Tamàs Vàsàry.
Het uiteindelijk verdict luidde als volgt:
1. Denis Kozhukhin (Rusland)
2. Evgeni Bozhanov (Bulgarije)
3. Hannes Minnaar (Nederland)
4. Yury Favorin (Rusland)
5. Tae-Hyung Kim (Zuid-Korea)
6. Da Sol Kim (Zuid-Korea)
De andere zes kandidaten werden gezamenlijk geproclameerd en niet gerangschikt volgens een puntensysteem maar volgens alfabet.
De publieksprijs van de Canvas-kijkers (Canvas is het tweede openbare tv-net waarop de wedstrijd live werd uitgezonden) ging eveneens naar de Russische laureaat.
De uitlopers
Na de bekendmaking van de winnaars zijn er nog twee concerten voorzien: op 10 juni het traditionele laureatenconcert in het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel met het Orchestre philharmonique de Liège Wallonie-Bruxelles, o.l.v. Jean-Pierre Haeck.
Op 14 juni volgt dan het slotconcert met de eerste, tweede en derde laureaat van de wedstrijd in het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel en dit met de begeleiding van de Filharmonie (Royal Flemish Philharmonic), o.l.v. Jaap van Zweden.
Traditioneel zal er een cd-box worden uitgebracht met de mooiste momenten van de wedstrijd die vanaf zaterdag 5 juni verkrijgbaar zal zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Liefst niet anoniem reageren, dat is zo onpersoonlijk.